S navigací TomTom po Balkánských krajinách

S navigací TomTom po Balkánských krajinách

Jen 3 roky zpátky TomTom posunula podrobnost map balkánských zemí z nepoužitelných 16% na použitelné pokrytí. My jsme se rozhodli, že si znovu vezmeme navigaci TomTom a otestujeme ji pořádně, jak si poradí se záludnými balkánskými cestami.
Proč záludné cesty? Pokud si odmyslíme Chorvatsko, tak tyto krajiny většinou nemají dálnice a určité spojovací komunikace jsou štěrkového charakteru. A aby to nebylo jen jednostranně zaměřené, tak jsme cestovali ve dvou SUV (BMW X5 a Nissan X-Trail), které měly zabudovanou svou GPS navigaci a použili jsme i v offline režimu Google mapy. Většina balkánských zemí je už podle informací zmapována na 99%, kromě Bulharska (75%) a Makedonie (77%). My jsme cestovali přes Maďarsko, Srbsko, Černou Horu, Bosnu a Hercegovinu a přes Chorvatsko a Maďarsko zpět.

TomTom GO6250

Příprava na odchod

Máme nejvyšší aktuálně prodávaný model: TomTom GO Professional 6250, který nabízí všechno možné v této době. Navigace má zabudovaný WiFi modul pro aktualizaci mapových podkladů bez potřeby připojovat navigaci k počítači. Jen se napojíte na domácí WiFi, přihlásíte se svým jménem a heslem a zaktualizujete. Kromě toho je v tomto modelu zabudovaná i datová SIM karta, za kterou neplatite vůbec žádné poplatky (ale odrazí se to na konečné ceně). Pomocí této SIM karty si navigace stahuje aktuální data o hustotě dopravy, omezeních či uzavírkách. Taktéž si synchonizuje z vašeho konta body zájmu. 

Proto v pohodlí domova, přes stránku TomTom MyDrive přihlášený svým kontem si definujeme všechny potřebné body zájmu a cíle našich cest. Všechny tyto uložené body se automaticky téměř okamžitě synchronizují do navigace. A je jedno zda ji máte doma na WiFi, nebo v autě. Na to je právě ta SIM karta.

Navigácia TomTom

Vyrážíme
Navigace zaktualizovaná a může se vyrazit. Cíl volíme vesnici Palić v Srbsku těsně za maďarskými hranicemi. Navigace je napojená pomocí SIM karty na službu TomTom Traffic (součástí služeb Live Services) o čem jste informováni ve stavové liště v pravém horním rohu. Ihned vidíme, že u Győr jsou nějaké práce na cestách, kde se zdržíme přibližně 10 minut. Ale stále je to nejrychlejší cesta. Pokud navigace vyhodnotí, že existuje rychlejší alternativa kvůli situaci na cestě, automaticky vám nabídne tuto trasu s informací, kolik času můžete ušetřit. A je jen na vás či přijmete novou cestu nebo ne.

TomTom Traffic je dokonalejší služba než obyčejné RDS-TMC. Jak to vůbec funguje? Firma TomTom má podepsané smlouvy s mobilními operátory a anonymně sledují pohyb mobilních telefonů, z čehož umí na základě  sofistikovaných algoritmů zjistit, kde jaké zácpy jsou. Nevýhodou je, že ne ve všech zemích to funguje. Jakmile překročíme Maďarsko-Srbské hranice tato služba je už v offline režimu.

TomTom Traffic
Mapové podklady
Zatím do první zastávky je pokrytí map velmi dobré. Google mapy i TomTom navigace fungují bezchybně, ale zabudované navigace mají občas problémy. Nepoznají nově postavené kruhové objezdy či úseky cest. Je to způsobeno tém, že nemají aktualizované mapy. V takových zařízeních za kažkou aktualizaci platíte a ceny jsou někdy na úrovni nové přenosné navigace. Výhodou navigace v Nissan X-Trail je to, že je napojená přímo na systém automobilu. Takže upozorňuje na vysokoú rychlost do bíížící se ostré zatáčky, snímá kamerami po cestě dopravní omezení, na která též upozorňuje zvukovým signálem. 

Čím cestujeme hlouběji na jíh balkánu, tím častěji jsou zabudované navigace v SUV mimo. Občas jedeme opravdu po prázdné ploše. Zato navigace Google maps a TomTom bez závahání navigují. Občas se podrobnost rozchází, ale jsou to spíš výjimky. Všechny tahy mají opravdu do podrobna zmapované, ale když občas potřebujeme zajet na štěrk, tak jednou vypadnou Google mapy a jednou TomTom. Tyto navigace znají i takové cesty a dokáží po nich navigovat.


TomTom GO6250

Určitě takové cesty znáte i ve svém okolí. Či tyto cesty poznají si můžete ověrit na adresách https://mydrive.tomtom.com a https://www.google.com/maps/. Všechno, co uvidíte, máte v přenosné navigaci či ve vašem telefonu. Jedinou nevýhodou navigace v telefonu pokud používáte Google maps je to, že pokud se nacházíte mimo EU, jsou drahá mobilní data a musíte pamatovat na stažení mapových podkladů do offline režimu, které jsou použitelné 30 dní. 

Pokračujeme dalšími balkánskymi krajinami
V zemích EÚ není problém se žádnou navigací, pokud máte aktuální mapové podklady. Máte dostupné všechny vymoženosti včetně i takových informací jako rychlostní statické radary, úsekové měření rychlosti, rychlostní limity či online služby. Toto všechno TomTom nabízí. Vycestujte na Balkán a navigaci máte jen na zorientování. Zde nejvíc oceníte podrobnost map. Ještě 4 roky zpět jsme raději používali v Bosně a Hercegovině a i v hlavním městě (Sarajevo) raději papírové mapy. Dnes průjezd těmito zeměmi jen pomocí navigace není problém.

TomTom GO6250

Nejvíc se nám líbila možnost navigace TomTom, zvolit si tzv. "Zajímavou trasu". Navolíte si parametry jako frekvenci zátáček či kopcovitost a užíváte si cestu. To ocení hlavně motorkáři pro které jsou speciální navigace na motorky, ale tuto funkci mají též. 

Kterou navigaci?
Je to jen na vás. Pokud máte v zabudované navigaci aktuální mapové podklady, není porblém s tím jezdit, hlavně pokud je napojená na další systémy v automobilu. A telefon či přenosná navigace? Těžké dilema, každé má svoje pro a proti. V telefonu máte navigaci většinou bezplatně a postačuje. Nevýhodou je malý display, špatná viditelnost na slunci či přehřívání a vypínání telefonu při vysokých teplotách v létě. Přenosná navigace je na takové podmínky přizpůsobená. Nemají problémy fungovat v teplotním rozsahu od - 20 °C do 50 °C. Display je dostatečně velký i když čelní sklo máte dost daleko a je viditelný za každých podmínek. Velkým plusem je, že máte v ceně doživotní aktualizaci mapových podkladů či přístup k mobilním aktuálním informacím o dopravě ve vybraných zemích. A když ji nepotřebujete, můžete ji půjčit, což s telefonem asi neuděláte.

TomTom GO6250