V bitvě proti mobilům

V bitvě proti mobilům

TomTom Go 6200 je navigační přístroj pro řidiče. Je to aktuálně nejvyšší model, ve kterém jsou po celou dobu životnosti předplacené všechny nadstandardní služby.
Byl jsem zvědavý především na to, jak se hardwarový TomTom popere s velkou a nadto bezplatnou konkurencí v podobě navigačních aplikací pro mobilní telefony. Zjistil jsem, že se k nim staví čelem a nabízí vlastně úplně totéž, co ony.

TomTom je totiž mobilní telefon. Uvnitř je datová karta SIM, která prostřednictvím mobilní sítě stahuje dopravní i jiné informace, komunikuje s aplikací a webem TomTomu. O kartu se nijak nemusíte starat nebo za ni dokonce platit; v ceně zařízení je roaming po celé Evropě.

K tomu se TomTom umí připojit i na Wi-Fi. Toho využívá při stahování aktualizací aplikace, map a jiných dat. Zařízení proto vůbec není potřeba připojovat k počítači, vystačí si úplně samo.

Skvělá je třeba spolupráce s mobilní aplikací nebo webovou službou MyDrive. Vytvoříte si v nich trasové body nebo celé trasy, které se hned synchronizuji s TomTomem. Vybraný bod můžete do zařízeni také přímo odeslat a rovnou se tam k němu spočítá trasa.

Tyto komunikační možnosti jsem používal často. Cílové body jsem si připravoval v mobilu, v TomTomu se objevily do půl minuty po zapnuti. Objevil jsem jediný problém: když jsem v aplikaci označil místo mimo silniční síť, TomTom k němu přiřadil blízkou adresu a bod přesunul na ni. Někdy takhle dokázal označit jen střed obce, daleko od požadované­ho místa. U MyDrive na webu tento problém nebyl.

TomTom GO6200

Komunikace: nerozhodně

Moderní navigace potřebuje informace o aktuální dopravní situaci. Nevím, kdo je TomTomu přesně dodává, ale co bylo v mobilu ve Waze nebo Mapách Googlu, měl jsem i tady na displeji. čerstvá nehoda na Dl se sice v komunitním Waze objevila rychleji, na aktuálnost informací TomTomu si ale nemohu stěžovat.

Přistroj bere informace o dopravě v úvahu při plánování trasy. Když se situace změni, tak i při jízdě nabízí alternativy, případně možnost vrátit se na původní trasu, když se provoz zlepši.

Je potřeba přijmout, že TomTom u  dopravních udalostí přemýšlí v segmentech, které vedou od křižovatky ke křižovatce. U menších silnic třeba až od jedné obce k druhé. Zatímco například v Mapách Googlu je hustý provoz vidět skutečně v úseku, kde se zhustil, v Tom Tomu je i kvůli drobnému zúženi zvýrazněna vždy cela silnice. i několik kilometrů dlouhá. Při navigaci to ničemu nevadí, na mapě ale tento přístup může překvapit.

Tip: Na webu mydrive.tomtom.com se můžete podívat, jak Tom Tom pracuje s dopravními udalostmi. Vyzkoušejte si i vyhledávání, prozkoumejte jeho databázi zájmových bodů.

TomTom zna také umístění rychlostních radarů. S výjimkou několika zemí na ně v předstihu upozorňuje. Počítá a na displeji ukazuje také průměrnou rychlost mezi začátkem a koncem úsekového měřeni. Když na cestě narazíte na radar, který v mapách není, můžete ho rovnou přidat.

I když je TomTom Go 6200 jednoúčelový navigační přístroj, nabízí stejné komunikační možnosti, na které jsme zvyklí z navigačních aplikaci v mobilních telefonech. Tady je výsledek nerozhodný.

TomTom GO6200

Kde je Google dál
Držák zařízeni se na okno upevňuje přísavkou; otočným prstencem, který vytvoří podtlak. Hardwarově skvěle provedený Tamtom se s držákem spojí magneticky. Správnou polohu jsem pokaždé našel hned napoprvé. Ocenil bych jen menší zastrčku do zasuvky autozapalovače.

S mobilními telefony TomTom prohrává, když srovnávám rychlost reakcí. Otevření nabídky, čekání na výpočet trasy, na její alternativy ... Kapacitní displej je sice velmi citlivý, nehrozí překlepy, na poměry navigačních aplikaci v telefonech ale trvají reakce dlouho.
TomTom má také subjektivně menši databázi adresních a zájmových bodú, ve kterých vyhledává starším „fulltextovým" způsobem. Mobilní aplikace místo toho zapojuji inteligenci a snaží se mi víc nabízet to, co hledám; což ovšem nemusí být vždy výhoda.

Podobné je to i u hlasového ovládáni: s mobilem múžete spolehlivě komunikovat jazykem, který se blíží k přirozenému, u TomTomu je po osloveni „Ahoj Tomtome" potřeba přesně se trefit do jeho přikazú. To, co by mi před lety přišlo normální, už zastarává. Hlasové ovládáni Go 6200 mi moc nevyhovovalo.

TomTom GO6200

Navigace je to hlavní
Samotné navigováni je u Tom Tomu skvělé. Mapa na velkém displeji je ve 3D i 2D pohledu přehledná, trasa výrazná, povely hlasové včasné a jasné.

Při části testu jsem používal elektronický hlas Zuzany, který umí předčítat i názvy ulic a čísla silnic. Navigace mi ale přišla příliš upovídaná, vrátil jsem se proto k osvědčenému nahranému Miloslavovi. I tak se ale vždy na začátku cesty ozve Zuzana s velmi nečeským odhadem doby příjezdu, třeba „Do cíle dojedete v dvaceti dva hodin padesát devět minut."

V pravé části displeje je během jízdy užitečný panel s informacemi, co vás na trase čeká. Na ose jsou místa s dopravními problémy, radary, čerpací stanice, zóny s mýtným... múžete nastavit, co vás zajímá. Kliknutím se ukážou podrobnosti.
Na displeji je vidět také aktuální a maximální povolená rychlost, pole se při překročení zbarví. Je zde číslo silnice nebo název ulice, vzdálenost a tip k dalšímu manévru. V noci nebo na povel displej přejde do tmavého režimu.

TomTom GO6200

Jenže není zadarmo
Měl jsem obavy, jak dokáže jednoúčelová navigace uspokojit člověka zmlsaného mobilními aplikacemi, především komunitním Waze, ale cestování s TomTomem Go 6200 mě bavilo. Navigovat umí skvěle a komunikační možnosti jsou srovnatelné s mobily.

Jediný zádrhel je v ceně. Mobilní navigační aplikace jsou dnes dostupné zdarma a testovaný nejvyšší model Go 6200 s šestipalcovým displejem stojí 11 790 Kč. V ceně jsou mapy celého světa, jejich aktualizace po dobu životnosti zařízeni, dopravní informace, radary ... ale i tak je to hodně peněz. TomTom Go 5200 s pětipalcovým displejem a stejným funkcemi je levnější, 10 190 Kč je však pořád hodně.

Nižší modely Go 620 (8 590 Kč) a Go 520 (6 990 Kč) nemají vestavěnou SIM a pro aktuální dopravní informace potřebuji využit telefon připojený přes Bluetooth. Cena je ale o dost nižší a mohl by to být dobrý kompromis.